dimecres, 26 de març de 2014

Compota de poma i amarant / Apple amaranth compote

Un aliment que vull introduir a la meva alimentació i a parts iguals em costa bastant és l'amarant. Es tracta d'un aliment altament nutritiu, aportant de manera significativa proteïnes (d'alta qualitat), calci, àcid fòlic, vitamines diverses, a més de ser una planta molt resistent i de fàcil creixement. El problema (per a mi) és que la mida del gra (se'l considera pseudocereal) és molt menuda i no he aconseguit trobar massa opcions que em contentin pel que fa a la seva preparació. Per farcir verdures, per exemple, no és mala opció. Però fins ara, la preparació amb amarant que més m'ha agradat ha estat amb aquesta compota de poma. Sóc conscient que fa relativament poc vaig aportar una altra recepta de compota de fruita, però consider oportú pujar aquesta, ja que a nivell personal és un gran descobriment i sent l'afany de donar a conèixer opcions interessants per l'ús de l'amarant. I perquè és deliciosa, què punyetes! A més, el toc cruixent de l'amarant és un plus... un no sap massa bé què menja!

La recepta és també extremadament fàcil, i es pot consumir tant calenta com freda, i suporta bé alguns dies a la gelera, de manera que se'n pot fer més quantitat i consumir al llarg d'alguns dies. En aquest cas, també he aprofitat pomes molt madures i tocades.

~~~

There is a superfood I'd like to introduce into my kitchen, but at the same time it's becoming a hard task; that is amaranth. It's a highly nutritious food, which supplies high amounts of protein (good quality), calcium, folic acid, several vitamins, besides being a very strong and easy growing plant. The problem (for me at least) is the size of the grain (it's considered a pseudocereal), which is tiny and I haven't managed to find many ideas to cook it that satisfy me. For stuffing vegetables, for instance, it's a good one. But, until now, the meal with amaranth that I liked the most has been this apple compote. I'm well aware that I recently uploaded another recipe of fruit compote, but I consider it's worth bringing this one up, as personally it's a wonderful discovery and I'm eager to spread interesting uses of amaranth around. And because it's delicious, hell yeah! Plus, the crunchiness of the amaranth adds some extra points... you don't know exactly what you're eating!

The recipe is also extremely easy to prepare, and it's delicious both warm or cold. It keeps well in the refrigerator for some days, so larger amounts can be made and eaten though several days. In this case, I once again used quite ripe and soon-to-discard apples.


***


Compota de poma i amarant / Apple amaranth compote

INGREDIENTS

1 kg pomes (en aquest cas, una mescla de varietats) / apples (in this case it was a mix of sorts)
200 gr d'amarant / amaranth


OPCIONAL / OPTIONAL

Panses / raisins
Canyella / cinnamon


- Pelar i trossejar les pomes, descartat el cor.

- Dins una olla amb un dit d'aigua mineral, posar a coure fins que siguin tendres.

- Afegir l'amarant i coure durant 15 minuts.

- Amb una forqueta / aixafador de patates / qualsevol altre estri esclafar la mescla fins que els trossos de poma ja formin una papilla. Es pot deixar poma més sencera a gust del consumidor.

~~~

- Peel, core and chop apples.

- In a pot with 1 cm mineral water, let apples cook until tender.

- Add amaranth and simmer for 15 minutes.

- With a fork / potato masher / whatever useful tool mash the mix until apple pieces become a puree. However, some chunks can be left if desired. 



Escoltant / Listening to: The Marzipan Man - The Marzipan Man Adventures (gent de Satellites fent encara més música / people from Satellites making even more music)

dilluns, 24 de març de 2014

Ensalda de mongetes vermelles de primavera / Sping red bean salad

Ha estat gairebé automàtic i simultani el procés d'entrada de la primavera amb l'afany de menjar ensalades. Pràcticament a diari consumesc aliments crus de diferents maneres que habitualment es consumeixen en forma d'ensalada, ja que aquest format m'avorreix una mica. Però ha estat començar a fer millor temps i més sensació primaveral i començar a gaudir d'aquest tipus de preparació. Una de les més exultants ha estat aquesta de mongetes vermelles, les quals m'agraden tant que les podria menjar directament "a palo seco". 

Per altra banda, el cap de setmana passat després d'una improvitzada però gratificant excursió, vàrem passar per la Fira del Fang (fira anual d'artesania amb fang que es realitza al municipi de Marratxí, on és tradicional aquesta activitat). Feia anys que no hi anava (me n'assabentava quan ja havia acabat...), i record que de petita hi solíem anar amb l'escola... i el que me'n duia a casa arribava sempre romput després del trajecte de tornada jajaja. Aquesta vegada, però, les adquisicions han arribat senceres! Vaig comprar un siurellet per la gelera per donar a conèixer aquestes figures a les meves companyes internacionals, i un plat preciós que M'ENCANTA i que converteix allò que hi menj en molt més deliciós i agradable. En la simplicitat de les coses resideix l'alegria quotidiana.

~~~

The start of spring and the appetite for salads have occurred in an almost automatic and simultaneous process. Most days I eat in different ways raw food that's typically prepared as a salad, as I find it somehow boring sometimes. But as soon as the weather started to get better and the feeling of spring increased, I've begun to enjoy this kind of meal. One of the most elated ones has been this one, with red beans, which I like so much I could eat them out plain with a spoon.

On the other hand, last weekend we went on an improvized yet satisfying excursion, and after it we popped by the Fira del Fang (nd annual fair of clay handcraft held in the town of Marratxí (Mallorca), where this activity is traditional). It's been years since I last went (I used to get notice of it when it was already over), and I remember that as a child we'd go visit it with school... and whatever I brought home from there always ended up crushed after the comeback journey hahaha. This time, however, all purchases have arrived safe and sound! I acquired a small siurell for our fridge so my international flatmates would learn about it, and a gorgeous plate that I LOVE and turns whatever I eat on it much more delicious and nice. In simplicity lies everyday's joy.

***

Ensalda de mongetes vermelles de primavera / Sping red bean salad

INGREDIENTS

Mongetes vermelles cuites / cooked red beans
Enciam (trocadero) / lettuce (trocadero)
1 pastanaga / carrot
Ruca / arugula
Olives negres / black olives

Ceba tendra / spring onion
Cilantre / cilantro

Anous / walnuts
Oli verge / virgin olive oil

Sal / salt


- Cobrir la base del plat amb les fulles d'enciam netes.

- Pelar la pastanaga i tallar-la. Picar les olives i la ceba tendra.

- Arranjar tots els ingredients sobre la lletuga com més ens agradi i trempar amb sal i oli.

- Gaudir a poder ser a l'exterior mentre se senten els ocellets.

~~~

- Cover the surface of the place with the lettuce leaves.

- Peel and chop the carrot. Chop olives and spring onion.

- Arrange all ingredients over the lettuce as desired and season with olive and salt.

- Enjoy preferably outside while hearing the birds sing.





Escoltant / Listening to: Ludovico Einaudi - In a time lapse, live from home (M'acaben de descobrir aquest músic i em té fascinada, música preciosa que em ve perfecte per treballar i concentrar-me / I just got recommended this musician and I'm fascinated, beautiful music that goes perfect for working and concentrating).

dilluns, 17 de març de 2014

Sopa de carabassa coenta / Spicy pumpkin soup

Avui recepta exprés, senzilla fins la màxima expressió i ideal pels darrers dies de fret que queden... benvinguda primavera!!! La meva època de l'any preferida, i ara mateix l'estic gaudint tot el que puc; en menys d'una setmana tres excursions, i demà partesc uns dies de retir al mig del camp a desconnectar i a connectar-me amb jo mateixa. Silenci, natura, introspecció i ioga, oh sí!

Au idò, sopeta de carabassa ben coenta i taronja!

~~~

Today express recipe, as simple as possible and perfect for the last cold days of winter... welcome spring!!! My favorite time of the year, and right now I'm enjoying it as much as I can; in less than a week I've made three excursions, and tomorrow I'm leaving to spend some days in the middle of the country, to disconnect and connect with myself. Silence, nature, instrospection and yoga, oh yeah baby!

So here it goes, pumpkin soup, spicy and orangey!

***

Sopa de carabassa coenta / Spicy pumpkin soup

INGREDIENTS

1 carabassa petita / small pumpkin
1 ceba / onion
Sal / salt
Oli d'oliva / olive oil
Pebre bo / black pepper


OPCIONAL / OPTIONAL

Cilantre o julivert picat / chopped cilantro or parsley
Grapat de cacauets / Handful of peanuts


- Pelar i trossejar la carabassa i la ceba.

- A dins l'olla amb aigua i una mica de sal, deixant coure 20 minuts.

- Afegir el pebre bo al gust i triturar fi amb la batedora, afegint-li un raig d'oli durant els darrers segons fins que quedi emulsionat.

- Servir amb condiments opcionals, en aquest cas ha estat cilantre picat un grapadet de cacauets com a proteïna.

- Bon profit!

~~~

- Peel and chop pumpkin and onion.

- Throw into pot with some water and a pinch of salt and let cook for 20 minutes.

- Add black pepper to taste and blend until smooth, adding a spoonful of olive oil during the last seconds of blending, until emulsion.

- Serve with optional toppings, in this case I went for some chopped cilantro and some peanuts as protein.

- Enjoy!

D'una germana d'aquestes va sortir la sopeta...
One sister of those gave birth to the soup...

Quins colors!
What colors!


Escoltant / Listening to: Morcheeba - The antidote (Directament el disc sencer, m'encanta, m'omple de sensaciones positives i després de tants anys no em cans / The record as a  whole, I love it, it fills me with positive energies and after so many years I don't get bored of it)

dimarts, 11 de març de 2014

Cràckers-pa pla d'ametlla / Almond crackers-flat bread (gluten free)

A la fi public una invenció de la qual em sent molt satisfeta i que repetesc regularment (no passen 2 setmanes sense que la recreï). Es tracta d'uns cràckers (per anomenar-los d'alguna manera), un pa pla d'ametlla i fulles que va sorgir com aprofitament de les sobres dels batuts verds que a vegades em faig per berenar els dematins. Ja que ens arriben tantes fulles amb la cistella de verdures ecològiques vaig trobar que emprar-les pels batuts verds era una opció molt interessant, ja que és una bomba de nutrients (vitamines, minerals, ferro, calci, etc) i fibra i alhora depurativa, desintoxicant i tonificant.

Algunes vegades, però, no em venia de gust el batut amb totes les fibres incloses, de manera que optava pel suc, és a dir, només el líquid (separat de la polpa). I què faig amb aquesta fibra preciosa carregada de nutrients? Aquí hi ha la reposta! Una mica de farina d'ametlla, algun condiment, lli per amalgamar i au! Vaig quedar sorpresa quan vaig tastar-ho per primer pic... gratament sorpresa! De fet gaudesc més de fer aquests cràckers que del batut/suc en sí :D Com a substitut del pa és meravellós, a més que té un gust molt agradable i és resistent. Es pot guardar un grapat de dies en un recipient hermètic, molt pràctic per dur arreu i picar en qualsevol moment. Jo estic encantada i entra directament al meu rànquing de creacions pròpies.

En el cas d'avui, els he menjat com de costum: amb diverses capes de verdures crues. A vegades, com aquest pic, amb una base fina de maionesa vegana, o amb pipes (girasol, carabassa, càrtam, etc), o amb patè vegetal, o com a acompanyament, o com a base de tapes, o amb els que se'ns passi pel cap bàsicament.

~~~

I finally display one of the own inventions I'm most proud of and that I repeat regularly (at least once every two weeks it's performed). It's some kind of so called cracker, some kind of very flat bread made of almonds and leafy greens that was born as a way of using the resting fiber of the green smoothies I take some morning. As we get so much leafy greens in our weekly organic veggies basket, I came up witht the idea of taking them as smoothies, which is an interesting concept as it's a bomb of nutrients (vitamins, minerals, iron, calcium, etc), fiber and it's also cleansing, detoxing and invigorating.

Sometimes, however, I'm not up for a full fiber smoothie, so I go for only the liquid, discarding the pulp. What do I do with all the nutrient packed precious fiber? Here's the answer! A little bit of almond meal here, some spices there, some flaxseed to integrate everything and voilà! It was a surprise when I tasted it for the first time... gratefully surprised! In fact I almost enjoy even more these crackers than the smoothies as such :D As some kind of bread substitute works wonderfully, very practical to bring around and have a snack at any given moment. I'm a happy bunny with it and it directly scored on my top ranking of own creations.

As for today, I had it as usual: with several layers of raw veggies. Sometimes, like today, with a thin base of vegan mayo, or with seeds (sunflower, pumpkin, hemp, etc), or with vegan spread, or as a side food, or as a base for tapas, or whatever comes to mind, bascially.

***

Cràckers-pa pla d'ametlla / Almond crackers-flat bread (gluten free)

INGREDIENTS

Restes de les fibres del suc vegetal (bledes, rúcula, escarola, enciam, bròquil, espinacs, etc) / fiber rest left from green smoothie (swiss chard, kale, arugula, endive, lettuce, broccoli, spinach, etc)
Farina d'ametlla / almond meal
Llevat de cervessa / nutritional yeast
Lli mòlt / flaxseed
Sal / salt
Pebre bo / black pepper

- Encalentir el forn a 170ºC.

- Si només tenim el lli en llavor sencera, capolar-lo fins deixar-lo fi.

- Mesclar tots els ingredients (no fa falta aigua, la que mantenen els vegetales és suficient) fins que quedi una massa homogènia i consistent.

- Cobrir una llauna de forn amb paper i una fina capa d'oli d'oliva.

- Escampar amb les mans la mescla per la llauna i amb una cullera deixar la superfície llisa.

- Enfornar fins que les voreres es daurin, retallar-les amb un tallador de pizza i deixar coure la resta uns minuts més (no és necessari que quedi daurat, suporta bé igual).

~~~

 - Preheat oven at 170ºC.

- If the only flax available is whole seed, grind.

- Mix all ingredients to combine (no water required, the remaing from the veggies is enough) until homogeneous and consistent batter.

- Cover oven continent with parchement paper and a thin layer of olive oil.

- Spread with hands the batter all over and leave the surface smooth and even with he help of a spoon.

- Leave in the oven until edges golden, cut them out with a pizza slicer and let the rest in the oven for some more minutes (doesn't need to get golden, it holds up well anyways).


Origens / Origins...
Parts del procés (separant líquid de polpa)
Parts of the process (discarding pulp)
Amb les voreres ja retalladas
Edges already cut out



M'encanta la textura!
Loving the texture!
Tot això vaig posar-li...
All of this was in...
Idò!
Voilà!
En episodis anteriors...
In previous episodes...

Escoltant / Listening to: Mariee Sioux - Buried in teeth (Anys parlant-me d'aquesta dona i ARA he descobert la seva meravella / Years being told about this woman and it's NOW that I discovered the wonder it is)